keskiviikko 31. toukokuuta 2017

Mein Vater ♥

Heii! kuten ootte ehkä huomannu nii blogitekstejä ei ookkaa tullu pitkää aikaa. Jotenki kevään reissaamisen jälkee on vaa tullu sellane väsymys ja koska tässä välissä mulla on ollu taas ihan sikana tekemistä. Vaikken joskus ees teekkää mitää kummempaa nii aika menee kuitenki nii nopeeta ja yritän vaa nauttii jokasesta päivästä ja viettää sen kaikkien ihmisten kanssa! Tosiaa alle 2 kuukautta enää jäljellä! 16.7. tää tyttö lentää jo takas Suomee ja se kauhistuttaa mua ihan tosissaa. Mulla ois vielä nii paljo tehtävää ja nähtävää täällä. Vuosi lentää kyl siivil ohi!
Mut nyt kirjottelen mun alku toukokuusta jotai teille! Mun isähän matkusti tänne tapaa mua ja mua jännitti se tosi paljon. Kuinka hassulta ja oudolta tuntu aatella et mun isä tulee tänne ja tapaa mun kodin täällä ku oon koko vuoden ollu jo yksin täällä. Mut oli siis tosi ihanaa et iskä tuli käymään täällä ja suomiki suju ihan hyvin :D Haha mitä nyt vaikka esim aamulla unenpöpperössä ku isä kysy suomeks paljonko kello on nii vastasin "fuenfzehn nach acht" enkä ees tajunnu että olin puhunu saksaksi :D se tuli vaa nii automaattisesti! Näytin isälle täällä olevia läheisiä kaupunkeja Wormsin lisäksi. Käytii yks lauantai yhessä Heidelbergissä ja käytii kurkkaa siellä yks linna ja vanha kaupunki. Ku oltii siel nii oli tosi hassuu ku tapasin kaks vaihto-oppilastaki ihan sattumalta linnan luona. Alkaa oikeesti tuntua jo nii pieneltä tää maailma ja nii kodilta ku tolleeki vaa tapaa tuttui jo tääl :D

Hallo! Jetzt schreibe ich wieder auf deutsch! Ich habe nicht so viel Zeit gehabt hier zu schreiben. Dieser Frühling ist so schnell vorbei gegangen und ich hatte so viel zu tun. Nach der Europatour war ich sehr müde! Jetzt geht es schon besser und ich bin sehr glücklich, wenn ich wieder einfach in Worms bleiben kann! Nach der Europatour hatte ich noch eine kleine Reise mit meinem Vater. Mein Vater war Anfang Mai hier. Ich war sehr glücklich meinem Vater wieder zu sehen. Es war sehr komisch, dass mein Vater hier war, weil ich schon das ganze Jahr hier alleine gewohnt habe. Ich habe mich gefreut ihm Worms und andere Städte zu zeigen.  (z.B waren wir ein ganzem  Tag in Heidelberg)
Ich konnte noch finnisch sprechen! :) Einmal ,als mein Vater mich am morgen auf finnisch gefragt hat "Wie viel Uhr ist es?", habe ich auf deutsch geantwortet :D Ich habe es gar nicht gemerkt und es war einfach automatisch. 




Si yhtenä toisena päivänä matkustettiin mun hostäidin ja hostmummon kaa Speyeriin joka oli kans ihan uus kaupunki mulle! Siellä oli tosi kaunista ja nii kesästä jo. Käveltii esim. yhes puistossa ja linnut vaa lauleli siel ja pääsi vaa pitkästä aikaa vähä kosketuksee luonnon kanssa!! Käytii kans yhen kauniin kirkon tornissa ja nähtii tää nätti kapunki hyvin sieltä. Se oli kans sellane pieni kaupunki niiku Worms jossa asun, ellei pienempiki. Käytii kans syömäs joen rannal ja koko päivä oli tosi kiva! 
Yhtenä iltana käytiin myös Abenheimissa mun ekan hostperheen tykönä ja olin tosi ilone että mun isä sai mahdollisuude tutustuu molempiin mun hostperheisiin koska niistä on tullu kaikista tosi tärkeitä mulle!♥
An einem anderen Tag sind wir zusammen mit meiner Gastmutter und Gastoma nach Speyer gefahren. Es war auch für mich eine ganz neue Stadt! Es war wirklich schön dort und das Wetter war wunderschön. Dort im Speyer Dom sind wir auf einen der zwei Kirchtürme geklettert. Von dort konnten wir die ganze Stadt sehen. Die Stadt ist nicht so gross, aber schön.
Am Donnerstag waren wir in Abenheim. Mein Vater wollte natürlich meine andere Gastfamilie treffen! Ich wollte ihm auch das Dorf zeigen, wo ich sieben Monate wohnte. 










Sittehä me käytii pikku mutka Pariisissaki! Oli siis tarkotuksena kattoo lätkää kaks peliä Suomi-Ranska ja Suomi-Tsekki. Kaikki teistä tietää miten siinä ny kävi ja kyllähä se sen jälkee vitutti ku ei ne voittanu. Mutta saatiin kuitenki kokea millasta on olla siellä kattomas paikan päällä ja meillä oli vielä huippupaikat kattoa! Ja kyllä se tuntu ihan mahtavalta se fiilis siellä ku Suomi teki maalin ja kyllä jännitys oli niin kova Tsekki pelissä että hyvä etten oksentanu. Joka tapauksessa siis hieno kokemus ja oli nii huvittavaa nähä pitkästä aikaa suomalaisia elementissään. Lätkä vaatteissa ja humalassa. Stadionilla ei siis myyty alkoholia nii kaikki suomalaisfanit pysty löytää enne peliä stadionin ulkopuolelya baareista ja siellä lauleskelemassa "Suomi on niin ihana..." Kyllä mua nauratti kuulla suomea ja oli nii hassua ymmärtää taas kaikki ja olin jo unohtanu suomalaisen huumorin :D

Wir waren auch noch ein paar Nächte in Paris! Finnland hat da Eishockey gespielt und wir waren dabei. Wir haben zwei Spiele geschaut. Finnland gegen Frankreich und gegen Tschechien. Leider haben wir die beide Spiele verloren. Trotzdem war es ein echt cooles Erlebnis! Es war auch sehr lustig alle finnischen Touristen da zu sehen und wieder so viel finnisch zu hören. Ich habe es wirklich vermisst! Endlich konnte ich alle Witze und jede Diskussion  100% verstehen! Es war sehr lustig für mich. 







Si meillä oli aikaa tietenki isän kaa käydä kattelee Pariisin keskustaa ja koska olin olu siellä jo vasta vaihtareitte kaa nii osasin näyttää isälle kaikki nähtävyydet ja olin kunnon opas :D Mun oli ite vielä pakko käydä Louvressa nopee kattoo Mona Lisa ku viimeks se oli jääny ja pääsin opiskelija kortil ilmaseks sinne. Otin siis selfien sen kaa ja siinä se si :D Oli vähän vilpone tuuli mut muute tosi jees ja oli tosi ihana päivä isän kaa!

An einem Tag hatten wir Zeit die Sehenswürdigkeiten anzuschauen. Das war jetzt meine zweites Mal in Paris und deswegen konnte ich die Reiseführerin für meinem Vater spielen :D Ich wollte selbst noch schnell zum Louvre gehen und die Mona Lisa sehen. Letzes Mal hatte ich leider keine Zeit. Die Eintrittskarte war frei für mich, weil ich noch Studentin war.  Also dann habe ich nur schnell ein Selfie mit der Mona Lisa gemacht. An dem Tag war es ein bisschen kalt, da es so windig war, aber es war trotzdem ein sehr schöner Tag mit meinem Vater♥




Mun lemppari päivä oli ehottomasti tiistai ko käytii Disney Landissa!! Siinä oli yks unelma jonka sain toteutettua! Aattelin et ku oon jo toista kertaa tääl et nythä mun on pakko käydä siel jos vielä joskus haluun siellä käydä koska muuten ei kyll tuu iha heti taas tänne matkustettuu. Haha sain siis suostuteltua isän lähtee sinne koska kun 18 vuotias pikku tyttö haluu lähtee käymään Disney Landissa nii eihä siihe voi sanoa ei ;D Mutta oikeesti mun sisäine lapsi kyllä heräs! Siis se lippu oli toosi kallis mut voin sanoo et nii joka euron arvone. Se puisto on tosi iso ja siellä on nii paljo nähtävää! Sinne pitääki ottaa koko päivä aikaa koska se siellä menee. Meillä oli tuuri ku oltii keskellä viikkoo käymäs siel ku viikonloppusi ja lomil se on ihan täynnä. Nytki siellä oli paljon ihmisii ja joutu jonottaa mut ei nii paljo ku normaalisti. Haha ootin kerra 45min että saan Meet and Greetin Liisa Ihmemaassa ja Hullu Hatuntekijän kanssa :D Sitte jätinki tapaamatta suosiolla muut Disney hahmot koska halus mielummin matkustaa kaikilla laitteilla. Ne on tehny ne kaikki niiiiin hyvin! Oli oikeesti nii mahtavaa ja pääs nii disney tarinoihi sisälle. Tykkäsin tästä ihan sairaasti ja joku päivä haluun kyllä matkaa vielä Disney Worldii. Harmitti vaa ku juna lähti jo 19 ettei kerenny nii nähä kaikkee ja ihan myöhää illallaha tuolla ois ollu vielä ilotulitukset et koko päivä kanttii antaa aikaa
tonne!

Mein Lieblingstag war, als wir zum Disney Land gegangen sind! Es war schon ewig mein Traum!  Ich war wieder wie ein kleines Kind  :D Ich glaube mein Vater war sehr "glücklich", dass er mit seiner 18 Jahre alten Tochter ins Disney Land gehen musste :D Also ich bin ihm sehr dankbar, dass er das gemacht hat! Die Eintrittskarte war nur sehr teuer und es waren so viele Leute da, dass man lange warten musste. Das sind die einzigen minus Sachen von dem Park. Alles andere war so perfekt und dieser Park ist unglaublich gut gemacht. Man kann sich wirklich wie ein kleines Mädchen im Traum fühlen. Ich kann diesen Park jedem, der Disney liebt, empfehlen. Es war schade, dass wir um 19 Uhr schon am Zug sein mussten und deswegen hatten wir nicht genug Zeit alles zu sehen. 










Oli siis aivan ihana reissu isän kaa ja oli ihana näyttää vähän aluetta missä oon asunu ja oon tosi onneline et voin näyttää sen vielä äitillekki kesäl! Nyt yritän keskittyy nauttii näistä vikoista viikoista jotka menee hurjaa vauhtia! Ainaki kelit on muuttunu jo kesäseks ja +30 astetta ny ollu ja yritän nauttii näistä ny ennenku tuun takas Muonioo kahlaa lumessa :D:D (kuulin siis että tässä vastaki satanu vielä lunta! Ihan käsittämätöntä!! Mun kaverit kysyy aina et onks meillä aina talvi ja oon aina sanonu et ei mut kohta pitää varmaa sanoo et joo meil on ikitalvi :D)

Es war eine sehr schöne Reise mit meinem Vater und ich konnte ihm mein Heim hier in Deutschland  zeigen. Im Sommer kann ich es auch meiner Mutter zeigen! Jetzt versuche ich noch meine letzten Monate zu geniessen und so viele Leute zu treffen wie möglich! Ich geniesse jetzt auch noch das Wetter, weil es gestern noch in Muonio (Finnland) geschneit hat! Ich kann es gar nicht glauben, dass da immer noch ein bisschen Schnee liegt. Vielleicht haben wir jetzt Winter für immer :D:D (aber das ist wirklich gar nicht normal!)

                                                              ♥:Sonja

2 kommenttia:

  1. Ihanaa loppuaikaa 😊 nauti kaikesta nuoruuden innolla. Terveisiä ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!♥ Niin mie tehen ja terkut takas! :)

      Poista